$left
$middle

Om du störs av buller eller oljud

Om du störs av buller eller oljud ska du vända dig till den fastighetsägare vars fastighet bullret eller oljudet kommer ifrån. Störs du av verksamhetsbuller i närheten av din bostad, är det företaget och verksamhetsutövaren du ska kontakta.

Du ska alltid först kontakta den som orsakar en störning eftersom det är den som orsakar störningen som ansvarar för att undersöka och åtgärda problemet. Du kan även kontakta fastighetsägaren till fastigheten som störningen kommer ifrån. Det är viktigt att du gör det här innan du kontaktar miljöförvaltningen

Vad du kan göra om du störs av buller?

Buller från installationer

I många fastigheter finns det ventilationsfläktar och kylinstallationer. De kan orsaka buller om installationerna inte är tillräckligt bullerdämpade eller om det inte är placerade med hänsyn till dem som bor i närheten.

  1. Vänd dig till din fastighetsägare eller hyresvärd och berätta om problemet. Det är fastighetsägaren som har skyldighet att utreda klagomål om buller från fläktar.
  2. Om du inte får hjälp av din fastighetsägare eller om ljudet kommer från en annan fastighet kan du vända dig till miljöförvaltningen. Om vi bedömer att ljudet är för högt kan fastighetsägaren behöva göra utredning eller vidta åtgärder.

Buller från grannar

Hög ljudnivå från TV, musik eller skällande hundar från grannar kan upplevas störande. Oavsett om du bor i hyresrätt eller bostadsrätt får dina grannar inte utsätta dig för allt för mycket buller. Normala ljud som röster, stegljud och brus får du dock tåla i viss omfattning.

  1. Prata med grannen som stör.
    Om det inte hjälper att prata med din granne ska du vända dig till din fastighetsägare som har utredningsansvaret.
  2. Försök att beskriva bullret så noggrant och sakligt som du kan för fastighetsägaren eller hyresvärden. Det kan göra det lättare för fastighetsägaren att hitta störningen.

Om det kommer in klagomål på störningar ska bostadsrättsföreningen eller fastighetsägaren undersöka om de är befogade. Om så är fallet, uppmanas den som stör att omedelbart sluta med störningen. Den som trots detta fortsätter att störa sina grannar kan bli uppsagd och tvingad att flytta.

Malmö stad handlägger i normalfallet inte störningar mellan grannar.

Buller från trafik

I Malmö ansvarar Malmö stad tillsammans med Trafikverket för att bullernivåerna för den aktuella vägen inte överskrider de nationella riktvärdena.

  • Vänd dig till den som ansvarar för vägen där du bor. I Malmö är det antingen Trafikverket (större vägar och järnvägar) eller fastighets- och gatukontoret (övriga gator och vägnätet).
  • Kontakta din fastighetsägare som kan veta om det finns möjligheter till åtgärder i fasaden. Fastighetsägaren kan ansöka om bullerskyddsbidrag. Fastighetsägaren ansvarar själv för standard på exempelvis ventilationssystem och fönster.
  • Är du osäker på vem du ska vända dig till eller inte är nöjd med den hjälp du får kan du kontakta kommunen. Vi kan ställa krav på att väghållaren vidtar en åtgärd om ljudnivån från trafiken överskrider de nationella riktvärdena.

Buller från arrangemang

Som boende i en stad eller tättbebyggt område får man räkna med höga ljudnivåer från tillfälliga arrangemang. Ljud från arrangemang är något som normalt måste accepteras så länge det inte handlar om en långvarig eller ofta återkommande störning. Miljöförvaltningen bedömer generellt buller från arrangemang som en tillfällig störning eftersom det pågår under en begränsad tid.

  1. Du kan vända sig direkt till arrangören och informera om att de störs. Det är arrangören som är ansvarig för att motverka störningar.
  2. Du kan skicka in en synpunkt till Malmö stad. Fastighets- och gatukontoret är ansvariga för upplåtelse av marken, ger tillstånd för arrangemang och har kontakt med ansvarig arrangör.

Buller från krogar och restauranger

  1. Störs du av musik ska du i första hand prata med den verksamhet som ansvarar för den störande musiken. Då har du informerat om problemet och ger den ansvarige en chans till att sänka ljudnivån/åtgärda störningen. Det är de som verksamhet som är skyldiga att visa att de inte stör närboende.
  2. Om du vet att flera grannar också störs av verksamheten kan ni tillsammans med er fastighetsägare framföra ett gemensamt klagomål till verksamhetsutövaren för att visa på att störningen är omfattande.

Buller från verksamheter

Som boende i en stad kan man uppleva bullerstörning från olika närliggande verksamheter. Det kan bland annat handla om buller från varutransporter och sophämtning. Det är något man normalt får acceptera så länge det inte handlar om en långvarig eller ofta återkommande störning.

Kontakta verksamheten som orsakar bullerstörningen och påtala att du störs. Då har du informerat om problemet och ger den ansvarige en chans till att sänka ljudnivån eller åtgärda störningen. Det är de som verksamhet som är skyldiga att visa att de inte stör närboende.

Buller från byggarbetsplatser

  1. Kontakta ägaren till den fastighet där byggnationen sker. Det är ägaren till fastigheten som det byggs på som ansvarar för att arbetena inte stör närboende mer än nödvändigt.
  2. Om du har kontaktat den som bygger men upplever att det inte blir någon förbättring så kan du kontakta miljöförvaltningen. För oss är det också viktigt att veta vilka tider på dygnet som de störande arbetena utförs och vilken typ av ljud du upplever som störande.

Eftersom de flesta byggnadsarbeten är tidsbegränsade brukar kommunen normalt inte bedöma renoveringsbuller som en olägenhet. Vid renoveringar som varar under en lång tid kan vi göra en annan bedömning. Då kan den som bygger behöva vidta åtgärder för att begränsa bullret eller förlägga de störande momenten på andra tider.

Buller från okänd källa

Om du upplever en bullerstörning men är osäker på vart ljudet kommer ifrån är det viktigt att du tar reda på det. Miljöförvaltningen driver inte ärenden där bullerkällan inte är lokaliserad eftersom vi inte vet vem vi eventuellt kan ställa krav på.

  1. Prata med dina grannar för att se om någon upplever samma störning och gemensamt hjälpas åt att lokalisera bullerkällan.
  2. Prata med fastighetsägaren för att se om de vet vart bullret kan komma ifrån och påtala att du upplever en störning.
  3. Lyssna efter ljudet med öppet respektive stängt fönster för att ta reda på om bullret kommer inifrån fastigheten eller utifrån.

Störande hundskall

Hundar ska hållas så att de inte orsakar olägenhet för närboendes hälsa, men ett visst mått av skällande får man tåla. Störningar orsakade av hundskall löser man enklast genom dialog mellan grannar.

  1. Störs du av hundskall ska du alltid i första hand kontakta hundägaren eller fastighetsägaren.
  2. Om du har anledning att tro att hunden far illa ska du kontakta djurskyddsenheten på Länsstyrelsen Skåne. Du kan göra anmälan digitalt på länsstyrelsen hemsida eller via telefon om det är ett akut ärende, telefon 010-22 41 380.

Kontakta oss

Miljöförvaltningen

Telefon:
040-34 35 15
Telefontider:
Vardagar klockan 09.00–12.00 och 13.00–15.30.
Besökstider:
Vardagar klockan 09.00–12.00 och 13.00–15.30.
sv