$left
$middle

Konsumentrådgivning

Hos konsumentrådgivningen kan du som bor i Malmö kommun få kostnadsfri och opartisk rådgivning om bland annat konsumenträtt och hållbar konsumtion.

Konsumentrådgivningen kan hjälpa dig med

  • att ta reda på dina rättigheter och skyldigheter enligt de konsumenträttsliga lagarna
  • vad du bör tänka på när du reklamerar
  • information och råd inför köp av varor och tjänster
  • att tolka avtal.

Kontakta konsumentrådgivningen

Telefonnummer: 040-34 10 00

Du kan ringa vardagar klockan 08.00–17.00. När du kontaktar oss via telefon är det kommunvägledarna på Malmö stads kontaktcenter som tar emot ditt ärende och förmedlar det till en konsumentrådgivare som ringer upp dig.

E-post: konsument@malmo.se

Besöksadress: August Palms plats 1 (stadshusets reception)

Besökstider: Endast bokade besök enligt överenskommelse.

När du kontaktar konsumentrådgivningen behöver du uppge var du bor.
Har du skyddad identitet hänvisar vi till telefon eller besök.

Kostnadsfria föreläsningar

Vi på konsumentrådgivningen i Malmö erbjuder kostnadsfria föreläsningar om konsumenträtt och hållbar konsumtion till alla skolor och föreningar i Malmö stad. Vi har även en föreläsning som riktar sig specifikt till blivande studenter.

För information om våra föreläsningar eller för att boka en föreläsning kontakta oss på konsumentrådgivningen i Malmö via e-post konsument@malmo.se.

Under föreläsningen i Konsumenträtt pratar vi både om våra rättigheter och skyldigheter som konsumenter och går igenom grunderna i konsumenträtten genom exempel och diskussion.

I föreläsningen Hållbar vardag utgår vi från de fem B:na – bilen, biffen, bostaden, butiken och börsen och pratar om hur vi kan leva mer klimatsmart i vardagen.

Att ta studenten är en fantastisk upplevelse, men har också kommit att bli en kostsam affär där alltifrån studentmössan och kläderna till festlokal och flak ska fixas. Då gäller det att ha koll på sina rättigheter och planera saker i god tid så det inte springer iväg ekonomiskt.

I denna föreläsning går vi igenom de fem case för blivande studenter som Konsumentverket tagit fram. Vi pratar om våra rättigheter och skyldigheter som konsumenter och går igenom grunderna i konsumenträtten genom ovan nämnda exempel och diskussion.

När man ska planera sin student står man dessutom inför en mängd olika val och vi pratar om hur man kan göra dessa mer hållbara – både ekonomiskt och klimatmässigt.

Slutligen delar vi med oss av våra bästa hållbara och konsumenträttsliga tips.

Hallå Konsument

Hallå konsument är Konsumentverkets rådgivning för hela Sverige. På deras sida hittar du bra information om bland annat reklamation, ångerrätt och öppet köp. Där finns också information om vad du ska tänka på om du anlitar hantverkare eller om ett företag går i konkurs.

Hjälp från andra organisationer och myndigheter

Kontakta oss

Malmö stads kontaktcenter

Telefon:
040-34 10 00
Telefontider:
Vardagar 08.00–17.00
sv